Відкритий урок Мішаткіної С.Є.










ВІДКРИТИЙ УРОК З БІОЛОГІЇ В 9 КЛАСІ
НА ТЕМУ:


Запліднення та внутрішньоутробний
розвиток



Тема: Запліднення і внутрішньоутробний розвиток людини.
Мета: створити умови для:
ü усвідомленого інформаційного запиту про ембріональний розвиток людини;
ü розуміння учнями значущості знань про індивідуальний розвиток людини;
ü формування морального відношення до зачаття і вагітності, відповідальності за життя, яке не народилось;
ü усвідомлення життєвої миті як найціннішої частки буття.
Обладнання: відеофільм, комп’ютер.
Тип уроку: формування нових знань. Урок-презентація.
Методи та прийоми: бесіда, випереджувальні завдання та повідомлення учнів, складання опорної схеми, інтерактивний прийом «Мікрофон».
Міжпредметні зв’язки: біологія, зоологія, інформатика.
Основні поняття: ембріональний розвиток, запліднення, імплантація, гаплоїдний і диплоїдний набір хромосом, зигота, зародок, плід, зародкові оболонки, зародкові листки, плацента.



ХІД УРОКУ
Що є благо? Знання.
Що є зло? Незнання.
Хто розумний, той, виходячи з обставин, одне заперечить, а інше обере.
                                                            Сенека.
І.Мотивація начальної діяльності
Сьогодні урок, на якому неможливо бути байдужим, на якому можна радіти і плакати, засуджувати і розуміти, заперечувати і погоджуватись.
(оголошення теми, мети і епіграфу уроку). На фоні музики:
         Жив собі маленький пухнастий клубочок. Він був зовсім маленький, теплий і надзвичайно гарненький. Він жив у затишній, теплій маленькій нірці, де йому було зручно і спокійно. Він прокидався, їв, грався, перевертався, знову засинав і знову прокидався.
         Інколи клубочок просто лежав у своїй нірці, слухав звуки, які доносились ззовні. Ці звуки були знайомими і приємними. Вони зачаровували малюка і були такими рідними.
Він слухав шум води, дзюрчання струмка, ритмічний стукіт.  А інколи здалеку доносився ніжний голосочок, схожий на звуки срібного дзвіночка.
         Йшов час, клубочок виріс і йому стало цікаво, що там за стінами його нірки, хто володіє таким чудовим срібним голосочком.
         Але як тільки малюк підходив до дверей своєї нірки, йому робилось страшно і він не наважувався вийти.
         І в один прекрасний день до малюка з’явилась добра Фея і сказала:
         -Ти вже виріс і хочеш вибратись із нірки? Я допоможу тобі. Але світ, в який ти вийдеш,  не буде таким затишним і спокійним , як твоя нірка. Він великий, наповнений різними звуками, фарбами і запахами. В ньому ти навчишся всьому, чого захочеш і побачиш багато дивовижного.
         Серце у клубочка застукало, він відкрив дверці своєї нірки і зробив першик крок...
         Його прийняв величезний і прекрасний світ, і чудові трелі срібного дзвіночка наповнили його радістю. Малюк почувався любимим і бажаним...
Це просто казка, казка, яку я розповідала вже дорослим своїм дітям, коли вони просили розповісти, якими вони були маленькими. А яке воно життя до народження?
 (демонстрація малюнка 26-тижневого плоду людини)
         Хто це? Що ви хотіли б у нього запитати? (метод «Мікрофон»)
Давайте разом спробуємо відповісти на ці запинання.

ІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Презентація матеріалу 1 учнем.
«Момент народження людини»
Розвиток нового організму починається із запліднення, в якому беруть участь статеві клітини-гамети.

/Слайд 2./ Яйцеклітина-гаплоїдна клітина діаметром 150-200 мкм.,округлої форми, в цитоплазмі містятить мітохондрії, рибосоми і велику кількість запасних білкових речовин. Вона здатна до запліднення протягом 24 годин після овуляції. Ця клітина дасть початок усім 100 трильйонам клітин майбутнього організму!
Сперматозоїди-гаплоїдні клітини малих розмірів, їх утворюється до 100000000 і тільки один запліднює яйцеклітину. В клітині дуже мало цитоплазми, майже всю головку займає ядро. Перед ядром міститься комплекс Гольджі, який бере участь у руйнуванні оболонки яйцеклітини при заплідненні. Мітохондрії скупчені біля основи хвостика і забезпечують його енергією для рухів, завдяки яким вони досягають яйцеклітини. В організмі жінки сперматозоїди зберігають здатність до запліднення 3-4 дні.

/Слайд 3./ Запліднення відбувається в маткових трубах. Сперматозоїди атакують яйцеклітину-видовище просто фантастичне! Сперматозоїди синхронно б’ють хвостиками по яйцеклітині, примушуючи її обертатись, але в яйцеклітину потрапляє лише один.

/Слайд 4./ ДНК сперматозоїда вже всередині яйцеклітини, відбудеться злиття гамет і утвориться зигота-перша і найголовніша клітина майбутньої людини! Всі наступні 1000000000000000 (квадрильон) клітин є «дочками» цієї клітини. Отже, відбувається запліднення –процес злиття статевих клітин і утворення диплоїдної зиготи, утворення нового життя-неповторного, індивідуального і такого таємничого. Все-стать, група крові, колір очей і волосся, зріст, розмір ноги, навіть будова усіх білків організму-все записано в генетичному коді 46 хромосом. Тому в деяких країнах Сходу (Китай, Корея) вважають, що людина народжується саме в цей момент.

Вчитель. Отже, ембріональний розвиток людини починається із запліднення. (складання схеми на дошці)

Ембріональний розвиток людини
 


Запліднення (злиття)

♀Яйцеклітина (п)               ♂Сперматозоїд (п)
 


Зигота (2п)

Презентація матеріалу 2 учнем.
«День за днем...»
 1 доба-дроблення зиготи навпіл, 2-3 доба-дроблення продовжується і зигота складається вже з 8 клітин. Саме в такому вигляді вона переноситься до організму матері при штучному заплідненні.  Через 3 доби зародок складається з 32 клітин і схожий на ягоду шовковиці, але мікроскопічних розмірів.

/Слайд 5./ Зародок рухається в порожнину матки і протягом двох днів там вільно перебуває. До кінця першого тижня число клітин зростає до 250 , зародок набуває форми кулі діаметром 0,2 мм, утвореної одним шаром клітин. В такому вигляді він занурюється (імплантується) в слизову оболонку матки і прикріплюється до неї.

/Слайд 6./ Клітини зародка формують зародкові оболонки:
         хоріон-зовнішня оболонка, має ворсинки з капілярами, через які відбувається дихання і живлення зародка;
         амніон-внутрішня оболонка, яка захищає зародок. Клітини цієї оболонки виробляють амніотичну рідину, яка заповнює амніотичну порожнину між амніоном і зародком. Ця рідина підтримує зародок і захищає від механічних пошкоджень. Така захисна оболонка утворюється у всіх організмів, які вийшли на сушу (плазуни, птахи і ссавці, що є пристосуванням до життя на суші). Всі перелічені організми відносяться до Амніот.
         На ранніх стадіях розвитку обмін між зародком і материнським організмом відбувається через ворсинки хоріона, але через деякий час вони не справляються з цією функцієюі із задньої кишки зародка утворюється оболонка алантоїс, за функцією подібна до хоріона.
Із зародкового диску формується ембріон, у якого на 2 і 3 тижні можна виділити три зародкові листки, які дають початок різним органам і системам:
ектодерма (зовнішній)-епітеліальний покрив шкіри, органи нервової системи;
ентодерма (внутрішній)-органи травної і дихальної систем, печінка, підшлункова залоза;
мезодерма (середній)-кістки, м’язи, кров.
Починається період формування органів.

Вчитель. Продовжуємо заповнення схеми.
Зигота

дробіння
Зародок                                                         зародкові оболонки
-екто                                                                        -хоріон
-енто              дерма                                                 -амніон
-мезо                                                                         -алантоїс

Презентація матеріалу 3 учнем.
«Місяць за місяцем...»

1 місяць. /слайд 7/ Спочатку ембріон у вигляді диску, потім трубки і коми. Із групи клітин швидко утворюються частина майбутньої дитини: потовщення на кінці трубки-голова, випуклість черевної частини-серце, яке вже скорочується, примітивний кишечник, закладаються перші статеві клітини. Обличчя і кінцівки поки ще відсутні. Довжина ембріона-5 мм. він у 10000 разів більший за запліднену яйцеклітину-лише за 1 місяць розвитку і продовжує швидко рости.



2 місяць . /слайд 8/ З’являються руки, ноги, зникає хвіст, вимальовується обличчя. Розвивається нервова система: головний мозок уже схожий на мозок дорослої людини, має звивини. Розвивається сечостатева і дихальна системи, шлунок і кишечник набувають кінцевої форми. З’являються м’язи і починається закостеніння скелету. Сформовані зачатки майже всіх майбутніх органів. Здійснює перші рухи, вільно плаває у рідині. Якщо йому полоскотати ніс або рот, то відкидає голову. Довжина ембріона 3 см, вага-11 г

/слайд 9/ До кінця другого місяця ворсинки епітелію зберігаються тільки на тій стороні оболонки, яка контактує з маткою. Вони розростаються, розгалужуються , занурюючись у слизову оболонку матки і разом із судинами алантоїса утворюють позазародковий орган-плаценту (дитяче місце) від грец. «корж»-орган, що зв’язує зародок з організмом матері. Це єдиний орган у тварин, який походить від двох різних організмів-матері і плоду. Подібно до інших Вищих тварин людина відноситься до класу Плацентарних ссавців.

 /слайд 10/ Плацента має форму диска діаметром близько 20 см і товщиною 5 см. Зв’язок плаценти з організмом здійснюється пупковим канатиком, в якому проходять пупкові артерії і вени. Кров матері і плоду тече по різних судинах і не змішується. Плацента захищає плід від дії різних чинників-плацентарний бар’єр. З цього часу зародок величаво називають-плід.


Вчитель. (продовження схеми)
Зародок
(ворсинки хоріону + стінки матки +алантоїс)
утворення плаценти,яка забезпечує:
·        дихання
·        живлення
·        виділення
·        захист (антитіла, плацентарний бар’єр)
·        гормон, який зберігає плід в матці

Плід



 Презентація матеріалу 4 учнем.

3 місяць. /слайд 11/ Обличчя стає схожим на людське, з’являються ніс, рот і очі. Виникають відмінності в статевих органах. Значно розвивається печінка, формуються нирки, подовжується кишечник. Але плід все ще більше походить на космічного прибульця. Довжина плоду-10 см, маса 45 г.

4 місяць. /слайд 12/ Змінюються пропорції плоду: голова стає меншою відносно тулуба. Шкіра червонуватого кольору, на голові починає рости перше волосся. Кров рухається по судинах, серце б’ється у два рази частіше, ніж у дорослої людини. Починають функціонувати печінка, шлунок, нирки, жовчний міхур.

5 місяць./слайд 13/ Мати починає відчувати рухи дитини. Його шкіра в зморшках. Волосся на голові стає більше, з’являються нігті. Легені продовжують розвиватись, плід здійснює дихальні рухи, вчиться ковтати. Довжина-25 см, маса 500г.

6 місяць. усі внутрішні органи достатньо сформовані, головний мозок ускладнюється, активність плоду збільшується, здійснює до 20-60 рухів за 30 хвилин. Активність змінюється протягом дня-засинає і пробуджується.

7 місяць. Пробудження відчуттів, здатний чути, з’являється смак. Плід стає життєздатним. Довжина 45 см, вага-1700г.

8 місяць. /слайд 14/ Основні органи повністю сформовані. Легені складаються з альвеол. Серце б’ється часто (120-140 ударів за хвилину). Шкіра набуває блідо рожевого кольору, зникають зморшки. Дитина займає положення вниз головою.

9 місяць./слайд 15/  Маса тіла збільшується на 20-30 г в день. Дитина готова до народження.

/слайд 16/  Висновок: Життя до народження –це диво, його необхідно берегти.



 Презентація матеріалу 5 учнем.
Щоденник ще ненародженої дитини «Як я жив до народження»

(2 слайд) 2 місяць після зачаття. Сьогодні у мене свято: два місяці я вже існую. Але, на жаль, святкую я не один-мама викурила декілька цигарок і випила склянку вина. Від цього мені тяжко, болить голова і нудить. У мене є друг, якому також виповнилось два місяці. Його мама їсть вітаміни, п’є молоко. Він веселий і великий. Завидно.

( 3 слайд) 3 місяць після зачаття . Мій друг вже великий, Я зовсім не підріс. Мама все палить і палить, а мені все гірше і гірше. Мама мого друга гуляє на свіжому повітрі, а я, навіть, не знаю, яке воно те чисте повітря. Ось народжусь і побіжу від неї гратись на свіжому повітрі. Я втомився...

(4 слайд) 4 місяць після зачаття. Сьогодні у мами знов якесь свято, вона їла щось дуже солоне, смажене і гостре., а запивала все це пивом. У мене тепер болить живіт. Я образливо тупнув ніжкою, але вона мене не зрозуміла. А мама мого друга дотримується режима, їсть фрукти та овочі, молочні продукти. Він добре росте, вже великий, а Я такий, яким він був у три місяці.

(5 слайд) 5 місяць після зачаття. Вчора у мами були гості і вона, звісно, з ними випила вина. А сьогодні зранку у неї болить голова. Тому вона з’їла якусь пігулку і випила декілька чашок кави. Невже вона не знає, що цього робити не можна? Мені так погано...

(6 слайд) 6 місяць після зачаття. Тато з мамою сьогодні сперечались. Вони так кричали. Я зрозумів, що зовсім їм не потрібен. Не буду Я у них народжуватись. Не люблю Я їх. Батьки мого друга ніколи не сваряться і завжди з ним розмовляють. Після сварки мама зібрала важкі-важкі сумки і пішла. ЇЇ серце ледве не відмовило від важкого! Розумієте: Я ледве не вмер!

(7 слайд) 7 місяць після зачаття. Мені вже сім місяців, але виглядаю на шестимісячного. А мені так хочеться бути великим і сильним. Сьогодні моя мама посварилась з мамою мого друга, доводячи їй, що можна ходити в баню і пішла.
Спочатку мені було тепло і добре. А потім стало так тісно і маму десь швидко повезли.
...Раптом я побачив яскраве світло, злякався і закричав. Мене зразу ж обплутали якимись трубочками і накрили скляним ковпаком. Я вже народився, а мій друг народиться через два місяці-здоровим і веселим.
А головний дядечко в білому халаті сказав: «Який він маленький, слабенький та й пальчиків у нього шість»  А я подумав-хіба так не повинно бути?

В медичній карті зроблено запис: Хлопчик. Вага при народженні 2300г, ріст 45 см. Роди-передчасні-на 34 тижні вагітності,яка протікала з токсикозом в 1-й та 2-й половині вагітності. Наявні ознаки незрілості, дитина неактивна, крик слабкий. Шкірні покриви бліді. зі сторони внутрішніх органів зміни. Чітко прослідковується систолічний шум, необхідне обстеження з метою виключення пороку серця.
Діагноз: недоношеність 1 ступеня, природжений порок серця.
Анамнез: мати протягом всієї вагітності курила, вживала алкоголь.

(8слайд) В медичній карті друга: Хлопчик. Вага 3500г, ріст 50 см. Роди вчасно на 40 тижні вагітності. Дитина активна, кричить голосно. Шкіра і слизові чисті, рожеві. Зі сторони органів патологій немає.
Діагноз: здоровий новонароджений.

Вчитель. /слайд 9/ Які ж фактори впливають на розвиток ембріона?
Плід
·        забруднення навколишнього середовища
·        ліки, наркотики, препарати побутової хімії
·        материнські стреси
·        спадкові фактори
·        недостатнє харчування і дефіцит води
·        інфекційні захворювання
·        алкоголь і паління

Вчитель. Давайте повернемось назад і переглянемо дивовижні перетворення за такий короткий період. (зупиняється на 10 слайді). Прослухайте рядки з щоденника, «написані» ненародженою дитиною.
         ...Це станеться сьогодні. Усе готово. Лікарю заплачено. Лікар, огидно посміхаючись, поспішив Її заспокоїти (Він навіть не намагався Її відмовити): операція проходить під наркозом, а тому безболісно. Пожартував: це ж так просто, як вирвати гнилий зуб.. Я оцінив поезію порівняння. ЇЇ нудило...
         Мені залишилося кілька годин...
         Цікаво, що зроблять зі Мною, точніше з тим, що колись було Мною? Сонце на заході перетворюється на вітер. Людина після смерті стає землею... А чим буду Я? Сировиною для медикаментів? Мене використають у косметології? Спустять у каналізацію? Мене, що так хоче жити! Краще не думати про це. Я вже й так на межі божевілля.Мені страшно...
         Мамо, мила, Я хочу, щоб ти знала-Я прощаю тебе...»Не судіте, і не осуджені будете...»Я вірю, що Ти не можеш інакше... Я прощаю Тебе, а Ти прости Мене... Бачить Бог, Я хотів зробити Тебе щасливою, а завдавав лиш болю, сліз, горя. Прости. Якщо для Твого щастя необхідна Моя смерть, що ж я готовий... але чи зробить це Тебе щасливою?
         Це по мене... Запах ліків і болю... Білі халати, біла стеля, білі стіни...Хто сказав, що колір смерті – чорний? Мені страшно... Скоріше б усе скінчилося...
         Який біль! Чому Я повинен його терпіти?! Зробіть мені наркоз! Я теж хочу наркоз... Мамо, матусю, нехай святиться ім’я Твоє... Я все одно Тебе люблю... Любив...

/слайд 12/

Остановись! Пусть он увидит солнце,
Услышит шум весеннего дождя,
 И будет в час счастливейшей бессоницы
Смотреть на звезды, глаз не отводя.
Тебе легко не дать ему родиться.
Тебя не станут за руки держать-
Ведь он не сможет даже защититься,
Не сможет вскрикнуть, встать и убежать.
И разве не могла б ты поделиться
С ним миром, домом, лаской и теплом,
И, если нужно, даже потесниться
И дать ему местечко за столом?
И, может быть, никто другой, а этот,
Чья жизнь уже на ниточке висит,
Окажется ученым иль поэтом,
И целый мир о нем заговорит.

Так, ці строки про небажану вагітність та аборт. Момент в житті жінки, коли перед нею стоїть вибір: перервати вагітність чи народжувати. Деяким необізнаним їз цим питанням процедура аборту уявляється досить простою, практично безболісною і такою, що не має жодних негативних наслідків. Але це не так. Я не буду зараз говорити про фізичний і душевний біль жінки, але давайте іще раз поглянемо на фотографі 12 – недільного зародка -саме в цей строк дозволено робити аборти-хірургічні операції, під час яких вміст матки видаляється за допомогою спеціальних інструментів.



Аборт-це санкціоноване наймане вбивство, оплачене самими батьками.
За даними статистики, в Україні щорічно робиться 600 тис. абортів.
Яка ваша думка?

V.Підсумки уроку.

VI. Домашнє завдання:
§ 31, підготувати повідомлення «Тератогенні фактори середовища», «Пренатальна педагогіка», скласти пам’ятку «Майбутній мамі».

























Немає коментарів:

Дописати коментар